Een interventie campagne voor alcohol in het verkeer.
Al jaren vormt alcoholgebruik in het verkeer een groot probleem in gemeente Barneveld. Met 15,6 verkeersongevallen per 1000 inwoners registreerde gemeente Barneveld in 2016 het dubbele van heel Nederland. Alcohol speelt in veel van deze ongevallen een rol. Bovendien geeft 70% van de jongeren met een rijbewijs uit gemeente Barneveld aan ervaring te hebben met alcoholgebruik in het verkeer. Voor de Jongerenraad Barneveld was dit genoeg reden om hier verandering in te brengen.

Wat maakt eentje minder nou uit?

Om de jeugd in gemeente Barneveld bewust te maken van de gevaren van alcohol in het verkeer, is de ‘Eentje minder’ campagne ontwikkeld. De campagne toont de vraag “Wat maakt eentje minder nou uit?” in combinatie met een foto van een groep mensen waarvan één persoon ontbreekt. Het idee hierachter is dat de ontbrekende persoon is overleden door een alcohol gerelateerd ongeval in het verkeer. De zin “Alcohol en verkeer. Nooit een match.” versterkt dit. Eentje minder maakt dus wel degelijk uit. Zowel met drank als bij mensen.

Er is bewust gekozen om een confronterende campagne neer te zetten. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat dit ervoor zorgt dat de campagne beter wordt onthouden. Doordat de campagne daarnaast inspeelt op lokale evenementen en gebeurtenissen, is de herkenbaarheid van de situaties groot. Dit versterkt het effect.

De basis van een effectieve campagne

De campagne zal ongeveer 3,5 jaar draaien tot eind 2022. Hiervoor hebben wij een website ontworpen en gebouwd. Op deze website is informatie te vinden over de achtergrond van de campagne. Daarnaast vind je er tips om ongevallen te voorkomen, persinformatie en campagnematerialen. Tijdens de looptijd van de campagne zetten wij zowel online als offline uitingen in tijdens verschillende piekmomenten. Elk piekmoment speelt in op een andere gebeurtenis of evenement.

Een campagne die aansluit op de doelgroep

Eind december 2019 werd de campagne gelanceerd met het allereerste piekmoment. Dit piekmoment focuste op de feestdagen. Om de jeugd uit Barneveld te bereiken, werd er bewust gekozen om advertenties te plaatsen op social media zoals Facebook, Instagram, Snapchat en YouTube. Bovendien werden posters, flyers, bierviltjes en zadelhoesjes verspreid in de gemeente. Hierbij werden de campagnematerialen vooral verspreid op locaties waar veel jongeren zich verzamelen zoals (sport)verenigingen en uitgaanslocaties.

Om de zichtbaarheid van de campagne te vergroten, was de campagne daarnaast zichtbaar in het straatbeeld. Zo werd de campagne getoond op de snelwegmast langs de A30 en op sandwichborden langs een aantal belangrijke wegen in gemeente Barneveld.

Wil je weten hoe de campagne op social media eruit zag?

Kijk hier!

Kom erachter wat wij voor jou kunnen betekenen!

Onze marketeers, ontwerpers en techneuten staan voor je klaar. Bel, mail of kom langs om je uitdagingen met ons te bespreken.

Bel: 0318 - 555 800 Stuur een e-mail