Overslaan en naar de inhoud gaan

Help je klant met een goede zoekfunctie in je webshop

EF2 Sfeer_127.jpg

Geschreven door Mark Croes Business Owner

mark croes.jpg

Help je klant met een goede zoekfunctie in je webshop

On site search

Wanneer je een willekeurig persoon vraagt om de beste zoekmachine op te noemen zal Google altijd bovenaan staan. En met 85.000 medewerkers die voor Google werken is dat ook niet heel verrassend. Sinds 2010 hebben ze de standaard wat zoeken betreft compleet veranderd. Het is niet voor niets dat als je iets niet weet iemand altijd roept “Google het even”.

En dat is leuk voor Google, maar voor je eigen B2B webshop een stuk minder. Want de gebruiker is inmiddels volledig gewend aan de luxe van Google en verwacht ook van jouw B2B webshop dezelfde Search Experience. Gelukkig zijn er veel alternatieven die je kunt gebruiken om toch een ‘perfecte’ search experience neer te zetten voor je klant zonder dat je 85.000 developers aan het werkt moet zetten. 

Feiten over de zoekmachine in het het algemeen. 

  • Minimaal 45% van de bezoekers zal gebruik maken van de zoekbalk op de website
  • 87% van de nieuwe bezoekers begint met een zoekopdracht
  • Uit onderzoek blijkt dat in de retail bezoekers die de zoekbalk gebruiken 2,5 x zoveel uitgeven
  • 10 tot 20 procent van alle bezoeken leid tot geen resultaat

Zichtbaarheid en de ux van je zoekbalk

Je zoekbalk is een enorm belangrijk onderdeel in de header. Zorg ervoor dat de zoekbalk altijd op de zelfde plek staat op elke pagina en hou het simpel vooral simpel. Gebruikt het vergrootglas als icoon, dit is wat gebruikers herkennen wanneer ze willen zoeken. Zorg er voor dat je ongeveer 27 characters kwijt kan in je zoekbalk en zorg ervoor dat de ‘placeholder’ duidelijk aangeeft waar je op kan zoeken. 

Suggesties en autocomplete

Het lijkt een voor de hand liggend onderdeel op je website. Maar het auto-aanvullen van je zoekterm werkt altijd. Hierdoor maakt de gebruiker minder snel typfouten, hij kan sneller een zoeken door een suggestie te selecteren en de gebruiker wordt ook nog geïnspireerd door gerelateerde termen. Het kan ook helpen in het voorkomen van pagina’s zonder resultaat.

Optimaliseer 0 resultaten pagina’s

Zorg ervoor dat je registreert welke zoektermen geen resultaat opleveren. De meeste onsite search oplossingen als Elastic Search, Algolia, Bloomreach search, hebben deze standaard beschikbaar. Zo niet kun je dit vaak ook in Google Analytics middels een event afvangen. 

Wanneer je veel gebruikers hebt die zoeken naar met een zoekterm die geen resultaat geeft is dit natuurlijk een enorme conversie killer. Je kan deze termen zonder resultaat dan optimaliseren door deze te koppelen aan andere zoekwoorden of bepaalde producten keywords geven voor de betreffende zoekterm, zodat de klant wel het juiste resultaat kan vinden. 

Woordenboek

Veel gebruikers zijn gewend aan Google en bij Google is het geen probleem wanneer je een typfouten maakt. Deze wordt dan automatisch gecorrigeerd. Dit werkt bij de meeste search engines zoals Elastic, Algolia en Bloomreach ook zo. Je moet er alleen wel voor zorgen dat het woordenboek up to date is met het vakjargon in jouw branche. Vaak kun je uit de search logging al een goede inventarisatie doen welke woorden je mist in het woordenboek en je dus kunt aanvullen. 

Relevantie en Sortering

Wanneer je zoek op een bepaalde term gaan er 2 zaken een rol spelen. Welke producten passen bij de zoekterm en in welke volgorde ga je deze weergeven. Bij EF2 gebruiken we vaak Algolia omdat we hier ‘on the fly’ aanpassingen kunnen doen in het algoritme. Dus kun je zelf kiezen welke waarde je waar aan toekent. Bijvoorbeeld als je een omschrijving hebt waarin je bijpassende artikelen noemt worden deze bijvoorbeeld ook gevonden, maar dat wil je niet. Want daar is de gebruiker niet naar opzoek. Je kunt dan de omschrijving uitsluiten of minder waarde aan toe kennen zodat je een ‘schoon’ resultaat overhoudt.

Belangrijk is ook dat de de zoekmachine zo veel mogelijk informatie kunt meegeven om een sortering te bepalen. Het is bijvoorbeeld handig om mee te geven of een product al voor veel omzet heeft gezorgd of bijvoorbeeld veel marge heeft. Wanneer producten dan gelijk gewaardeerd worden kun je er altijd voor kiezen om het product met de meeste marge hoger te positioneren zodat je die eerder verkoopt. 

Elke situatie is anders en vraagt om veel experimenten hiermee, het is dan wel handig dat dit via een user interface kan worden aangepast en niet in de code hoeft te worden geprogrammeerd.

Filters en Facets

Het is enorm belangrijk om zoveel mogelijk kenmerken te indexeren in de search engine. Deze kenmerken kun je dan ook tonen bij een zoekopdracht. Bijvoorbeeld links naast de resultaten. Denk hierbij aan extra elementen waarop een klant zou kunnen filteren. Bijvoorbeeld de kleur van een product, een maat, land van herkomst etc. 

Bedenkt voor de implementatie goed welke data beschikbaar is en welke data nodig is. Kijk of je het gat kan vullen door de data te verreiken zodat je een zogoed mogelijke search experience aan de gebruiker kun voor schotelen. 

Wil je advies over het implementeren van een zoekmachine bij op je webshop of vragen over de inrichting, neem dan gerust contact met ons op.