Overslaan en naar de inhoud gaan

Cookiepocalypse: zo adverteer je zonder third-party cookies

EF2 Sfeer_353.jpeg

Geschreven door Laura Schaap Teamlead Marketing / Marketing Strategy

laura-schaap.jpg

Accessibility

ReDISCOVER TO RENEW

Het is inmiddels al een tijdje bekend dat third-party cookies gaan verdwijnen. Browsers als Safari en Firefox blokkeren deze cookies van derden al een aantal jaren, maar vanaf medio 2023 zal ook Google de third-party cookie in de ban doen. Deze ontwikkeling met de bijnaam ‘Cookiepocalypse’ heeft gevolgen voor online adverteren en daarmee ook voor je online marketingstrategie. Maar wat is dan een goed alternatief om je doelgroep te bereiken? Je leest het in deze blog.

Wat zijn third-party cookies?

Third-party cookies zijn stukjes code die informatie bijhouden over wat jij doet op verschillende websites. Denk bijvoorbeeld aan grote giganten als Google en Facebook die precies weten welke websites je hebt gezien, welke informatie je op die websites hebt gelezen en welke producten je hebt bekeken of zelfs hebt gekocht. Dit komt doordat zij hun cookies plaatsen op websites van anderen en daarmee ook informatie krijgen over wat hun doelgroep op die andere websites doen. Met de informatie uit deze cookies kun je als bedrijf vervolgens weer advertentieruimte inkopen en heel specifieke advertenties tonen aan een specifieke doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan een advertentie op nu.nl van exact hetzelfde paar schoenen dat je een dag eerder hebt bekeken op Zalando.nl.

Wat betekent de cookiepocalypse voor jou?

Het verdwijnen van third-party cookies betekent niet dat bedrijven helemaal geen informatie meer kunnen verzamelen over het gedrag van bezoekers op hun website. Het blijft nog steeds mogelijk om data van je eigen website te verzamelen zoals het aantal keren dat een pagina is bekeken, waar in de winkelwagen bezoekers de website verlaten, etc. Wat websites voortaan niet meer kunnen is cookies plaatsen op websites van anderen. Daarmee kun je als bedrijf geen gebruik meer maken van informatie over het gedrag van jouw doelgroep op andere websites voor bijvoorbeeld je online advertenties.

Hoe adverteer je zonder third-party cookies?

Wil je in in 2023 je doelgroep blijven bereiken met advertenties, dan zul je dat moeten doen met contextual advertising. Hierbij plaats je je advertenties bij content die zeer relevant is voor je doelgroep. Een belangrijk verschil met de huidige manier van online adverteren is dat je hiermee geen advertenties meer kunt tonen aan specifieke individuen die tot jouw doelgroep behoren. Je kunt je alleen nog richten op de doelgroep als geheel.

Om eens een voorbeeld te geven:

Stel je hebt op Zalando een paar zwarte sportschoenen gezien in maat 39 die je heel mooi vindt. Met de huidige manier van adverteren kun je dan op allerlei andere websites een advertentie te zien krijgen van exact hetzelfde paar schoenen dat je hebt bekeken op de website van Zalando. Denk bijvoorbeeld aan een banner op nu.nl of een afbeelding van het paar schoenen op Facebook. Met de nieuwe manier van adverteren (in een wereld zonder third-party cookies)  kan Zalando jou niet meer persoonlijk targeten met de advertentie van het paar zwarte sportschoenen. Wat Zalando nog wel kan, is een algemenere advertentie tonen aan een bredere doelgroep op verschillende websites.  Persoonlijk targeten is niet meer mogelijk. Je kan in dat geval nog wel een advertentie tegenkomen voor sportschoenen in het algemeen van Zalando op bijvoorbeeld de website van een sporttijdschrift.  

Het voordeel van contextual advertising

Contextual advertising heeft een belangrijk voordeel ten opzichte van de huidige manier van adverteren. Zo blijkt uit onderzoek dat als een bezoeker de omgeving waarin een advertentie wordt getoond heel positief beoordeelt, dit ook afstraalt op de advertentie. Het adverteren op een website of pagina met goede content die interessant is voor de doelgroep, wordt dus belangrijker dan ooit.

Wil jij je online marketing strategie aanscherpen?

Neem contact op met Laura