Overslaan en naar de inhoud gaan

Het einde van Google Optimize

Geschreven door Laura Schaap Teamlead Marketing / Marketing Strategy

laura-schaap.jpg

Einde Google Optimize

Begin dit jaar kondigde Google het einde van de tool Google Optimize aan. Inmiddels is er meer bekend over de end-of-life datum van Optimize. In dit blog vertellen we je meer over wanneer Google Optimize stopt, wat de redenen van Google zijn en welke alternatieven er zijn.

Wat is Google Optimize?

Je website kan er namelijk nog zo mooi uitzien, maar als het niet bijdraagt aan je doelstellingen, dan heb je er uiteindelijk niet veel aan. Om zo veel mogelijk uit je website te halen, is het belangrijk om het gedrag van je website bezoekers te monitoren en analyseren. Met die informatie kan je vervolgens weer je website verbeteren. Wil je weten welke verbeteringen daadwerkelijk ertoe leiden dat je meer uit je doelstellingen haalt? Dan is het verstandig om te experimenteren met je website. Een veelgebruikte (gratis) tool om verschillende veranderingen aan je website te testen, is Google Optimize. 

Wanneer stopt Google Optimize?

Zowel de gratis variant van Google Optimize als de betaalde variant, Google Optimize 360, zullen stoppen per 1 oktober 2023. Dat betekent dat je nog tot en met 30 september dit jaar testen kunt uitvoeren met Google Optimize. Heb je nog testen lopen? Dan zullen ook deze dus eindigen na 30 september.

Het is verstandig om de historische data van je testen in Optimize te downloaden. Dit doe je door naar de rapportage van een beëindigd experiment te gaan en vervolgens op het download teken te klikken. Het is mogelijk om het data rapport uit Optimize zelf te downloaden én om het Analytics rapport te downloaden.

Waarom stopt Google met Google Optimize?

Google lanceerde ongeveer 5 jaar geleden Optimize. Het idee van Google was om bedrijven te helpen bij het testen en verbeteren van de gebruikerservaringen op hun website(s). Omdat Google Optimize niet langer voldoet aan de eisen van haar klanten, heeft Google besloten niet meer te investeren in Optimize. In plaats daarvan investeert Google nu in integraties met partners voor Google Analytics 4 om het experimenteren met websites mogelijk te blijven maken.

Welke alternatieven zijn er?

Op dit moment is Google bezig met het opzetten van een aantal integraties met Google Analytics 4 voor het inzetten van A/B-testen. Hiervoor werkt Google samen met drie partijen: AB Tasty, Optimizely en VWO. Een koppeling tussen de tools van deze partijen en Google Analytics 4 moet het mogelijk maken om de data te koppelen aan Google Analytics 4. Zoals het er nu naar uitziet gaat deze koppeling nog niet direct vanaf 1 oktober 2023 beschikbaar zijn. 

Wat zijn dan andere alternatieven? Heb je altijd Google Optimize gebruikt, dan is de kans groot dat een gratis alternatief of een betaalbaar instapplan de beste opties zijn. Maar welke tool je kiest, hangt sterk af van je eisen. Er is geen ‘one size fits all’-oplossing. Zo hangt het beste alternatief bijvoorbeeld af van de functies die je nodig hebt, maar ook van hoeveel verkeer op je website komt. Veel tools bieden een gratis proefperiode of een demo aan. Wil je dus weten welke tool bij je past, dan is ons advies om gewoon eens wat tools uit te proberen.

Wil je meer weten over de alternatieven of kunnen wij je helpen bij het experimenteren met je website? Laat het ons weten.

Laura Schaap

Teamlead Marketing / Marketing Strategy


 

Meer weten?

Laura Schaap

Neem contact met ons op en ga in gesprek met Laura. 

 

LAURASCHAAP@EF2.NL
0318 - 555 800

laura-schaap.jpg