Klantreviews verdwenen in Google
Geschreven door Laura Schaap Teamlead Marketing / Marketing Strategy
Klantreviews verdwenen in Google
ReDISCOVER TO RENEW
Heb jij klantenreviews verzameld via bijvoorbeeld klantenvertellen.nl of een ander review platform? In het laatste kwartaal van 2019 heeft Google besloten deze sterren niet meer te tonen in de organische zoekresultaten. Betekent dit dat het verzamelen van klantenreviews geen nut meer heeft? Zeker wel! klantenreviews verrijken namelijk jouw website of webshop en geven nieuwe klanten vertrouwen! Daarnaast zijn er nog een aantal andere belangrijke redenen waarom klantenreviews nog wel belangrijk zijn.
De uitleg
Heb jij klantenreviews verzameld via bijvoorbeeld klantenvertellen.nl of een ander review platform? In het laatste kwartaal van 2019 heeft Google besloten deze sterren niet meer te tonen in de organische zoekresultaten.
Voorheen kon je via Structured Data deze sterren en klantbeoordelingen markeren in de code van jouw website. Het resultaat? In de organische zoekresultaten van Google een opvallende advertentie inclusief sterren, aantal reviews en een cijfer.
In 2020 zullen we deze advertenties niet meer teruggaan zien in de organische zoekresultaten. De officiële uitleg van Google luidt:
“Reviews that can be perceived as “self-serving” aren't in the best interest of users. We call reviews “self-serving” when a review about entity A is placed on the website of the entity."
Met andere woorden: wanneer het bedrijf zelf reviews verzameld, zijn de reviews bedoeld om de eigen producten te promoten. Ook wanneer de reviews verzameld worden via een onafhankelijke reviewplatform zoals Kiyoh.nl of Klantenvertellen.nl worden de sterren niet meer getoond. De ondernemer heeft namelijk zelf de controle om reviews wel of niet te markeren in de code van de website.
Ondanks dat de sterren niet meer bij elke organische zoekresultaat getoond worden, is het nog wel nuttig om de reviews te verzamelen en te laten markeren in jouw website code via Structured Data. Hieronder op een rij wanneer de sterren wel en niet getoond worden in Google:
- Rich snippets sterren worden niet meer vertoond in de organische zoekresultaten bij iedere pagina, zoals op de homepage, productpagina of dienstenpagina.
- Rich snippets worden wel vertoond op de reviewpagina van het bedrijf zelf in de organische zoekresultaten.
- Rich Snippets sterren worden wel vertoond op de website van het reviewplatform in de organische zoekresultaten.
Heeft het nog zin om reviews te verzamelen?
Het korte antwoord is: ja. Het doel om meer op te vallen in Google, door de advertentie te laten opvallen met de sterren komt nu te vervallen. Maar de reviews zijn wel nuttig voor bezoekers die jouw website bezoeken.
Het verzamelen van reviews geeft een nieuwe bezoeker op jouw website namelijk vertrouwen. Bij de aankoop van een product of dienst heeft iedere bezoeker twijfels en vragen. Zoals: Heb ik mijn product wel op tijd binnen? Kan ik mijn bestelling makkelijk retourneren? Is de klantenservice makkelijk te bereiken? Of is die bus die ik reserveer wel netjes? Met het tonen van klantervaring geef je antwoord op die vragen. Je neemt twijfels weg en dit geeft vertrouwen.
Conclusie
Blijf de reviews van jouw klanten dus verzamelen, zodat bezoekers de ervaringen van andere klanten kunnen lezen. Dit verrijkt jouw website of webshop en geeft nieuwe klanten vertrouwen! Het verzamelen van reviews is mogelijk via onafhankelijke review platformen zoals Kiyoh, Klantenvertellen, Trustpilot, Feedback Company en zo zijn er nog een aantal aanbieders. Ook Google heeft een mogelijkheid voor het verzamelen van reviews via Google Klantenreviews.
Meer weten over het verzamelen van reviews? Wij denken met je mee welk platform voor jouw geschikt is. Laat het ons weten!