Overslaan en naar de inhoud gaan

MUM: dit betekent de nieuwste update van Google voor jou

MUM Google header.jpeg

Geschreven door Laura Schaap Teamlead Marketing / Marketing Strategy

laura-schaap.jpg

MUM: dit betekent de nieuwste update van Google voor jou

ReDISCOVER TO RENEW

Als je een Google-Fan bent, heb je het waarschijnlijk al gehoord. Google komt binnenkort met de nieuwste update: Google MUM (Multitask Unified Model). Deze update is van invloed op de zoekresultaten in Google Search. En dit heeft ook invloed op de zoekwoordposities van jouw website! Wat is Google MUM precies, wat betekent dit voor jouw website of webshop en hoe gaan wij hiermee om?

Een zo compleet mogelijk antwoord

Als je in Google gaat zoeken naar een vraag, krijg je niet direct altijd het antwoord dat je voor ogen had. Voor een complexe vraag, zoals: ‘Hoe kan ik me voorbereiden op het beklimmen van de Mount Everest?’ heb je soms al acht zoekvragen nodig. De nieuwste update van Google heet Google MUM. MUM is een Artificial Intelligence (AI) onderdeel van de zoekmachine. Google en andere zoekmachines gebruiken AI om de relaties tussen rankings, websites en inhoudspagina’s te analyseren. Het resultaat hiervan zijn bruikbare, snelle en geautomatiseerde tactieken om betere content te presenteren in de zoekmachines. Google MUM wil antwoorden geven op de vervolgvragen die een bezoeker mogelijk heeft. De update creëert diepgang voor zoekresultaten pagina’s. Google gaat niet meer kijken naar vragen en antwoorden, maar naar het intuïtief van het onderwerp. Het doel van MUM, is om een zo compleet mogelijk antwoord te geven aan de bezoeker. 

Zoekopdrachten met een foto, tekst of video’s

Google MUM is de grote opvolger van Google BERT. Dankzij BERT kan Google menselijke taal interpreteren. In vergelijking met Google BERT, gaat Google MUM content steeds beter begrijpen. Google MUM kan combinaties maken als het gaat om content. Zo is het met Google MUM mogelijk om zoekopdrachten te plaatsen met foto’s, tekst en video’s. Plaats je bijvoorbeeld een foto in de zoekbalk van een lekke fietsband? Dan kan Google een Youtube video tonen met daarin een werkwijze van hoe je jouw fietsband kunt plakken. Google MUM kan daarnaast informatie begrijpen en communiceren in meer dan 75 talen.Hierdoor is er geen sprake meer van mogelijke taalbarrières. MUM heeft tevens de technologie om verschillende websites in verschillende talen te vergelijken en zo het beste zoekresultaat te tonen in de taal naar keuze.

Wat voor invloed zal MUM hebben op jouw website?

  • Google MUM gaat het antwoord op de vraag van de bezoeker zelf tonen, waardoor organische resultaten verder omlaag komen te staan. Hierdoor zal er minder vaak doorgeklikt worden naar jouw website.
  • Relevantie en kwalitatieve content blijven de belangrijkste factoren om online goed te scoren en daarnaast goed gevonden te worden.
  • Een goede autoriteit blijft enorm belangrijk. Dit is een reden om te bloggen of om een kennisbank op jouw website te plaatsen. Hierdoor laat je zien dat jij de autoriteit bent.
  • Google gaat meer inzetten op image-search. Hierdoor worden visuals, foto’s en video’s belangrijker dan ooit. Daarbij is het noodzakelijk om foto’s en video’s te voorzien van een goede omschrijving van wat er te zien is.

Online blijven scoren

Wij volgen de ontwikkelingen van Google op de voet. Zo kunnen wij jou helpen om het beste uit jouw website of webshop te blijven halen. Heb je vragen over de Google Mum update of andere SEO ontwikkelingen? 

Neem contact met ons op