Overslaan en naar de inhoud gaan

Social media voor non-profitorganisaties

Geschreven door Gerrie Pierik Brand strategist

gerrie.jpg

4 tips voor meer impact op social media

Social media is een krachtig hulpmiddel voor non-profit organisaties om hun missie te verspreiden, vrijwilligers en donateurs te werven en betrokkenheid te creëren. De ontwikkelingen op de verschillende social media platforms gaan hard. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven en zo het meeste uit social media marketing te halen. Ben je benieuwd hoe je als non-profit organisatie het beste social media in kunt zetten? Lees onze 4 tips:

1. Verhalen blijven populair

Verhalen op social media, zoals op Instagram en Facebook, blijven populair en worden steeds belangrijker voor non-profit organisaties. Het gebruik van verhalen helpt bij het opbouwen van betrokkenheid en het delen van impactvolle verhalen over de missie van de organisatie.

2. Donaties via social media

Donaties via social media worden steeds gebruikelijker. Op platforms zoals Facebook, LinkedIn en Instagram kunnen non-profitorganisaties donateurs werven zonder dat gebruikers de site hoeven te verlaten. Het is belangrijk om deze functies te integreren in jouw social media-strategie om donaties te stimuleren en gemakkelijker te maken voor potentiële donateurs. 

Doneren via social media kan het donatieproces vereenvoudigen en versnellen doordat gebruikers met een paar klikken via hun mobiel, tablet of computer een donatie kunnen doen. Social media biedt meer transparantie dan traditionele communicatiekanalen, zoals persberichten en nieuwsbrieven, waardoor non-profitorganisaties kunnen laten zien waar de donaties voor worden gebruikt. Dit komt doordat je op social media interactief kunt zijn met je volgers en direct kunt communiceren met je publiek. Hierdoor kun je direct transparant zijn over de organisatie. Ook kun je via social media realtime updates geven, waardoor je publiek een beter inzicht geeft in het werk van wat je als non-profit organisatie precies doet, wat een voordeel is voor het doneren. Dit kan bijdragen aan meer vertrouwen bij de volgers.

3. Authentieke communicatie

Oprecht en op een transparante manier communiceren met je volgers en fans. Authentieke communicatie is cruciaal voor non-profit organisaties op sociale media. Het delen van echte verhalen en het tonen van de impact van jouw werk kan helpen bij het opbouwen van vertrouwen en betrokkenheid bij potentiële donateurs. Een optie is om gebruik te maken van video marketing op YouTube. Youtube is de op een na grootste zoekmachine ter wereld en heeft meer dan 12 miljoen bezoekers in Nederland. Daarnaast kunnen video’s een krachtig hulpmiddel zijn om het publiek te betrekken en emotionele connecties op te bouwen door boeiende en informatieve video’s te maken. Met YouTube kun je als non-profit organisatie het publiek vragen om financiële steun voor jouw missie en projecten, dit is een vorm van crowdfunding.

4. Focus op community

Wil je graag een community opbouwen voor jouw non-profitorganisatie? Begin met meer interactie op alle social media kanalen. Het stimuleren van interactie tussen supporters en het delen van content die relevant is voor de doelgroep, kan helpen bij het opbouwen van een loyale en betrokken community. Door bijvoorbeeld vragen te stellen aan de community, moedig je hen aan om te reageren en hun mening te delen op social media.

Door deze ontwikkelingen in acht te nemen, kunnen charitatieve organisaties hun social media-strategieën verbeteren en hun missie beter verspreiden. Wil je meer doen op social media met jouw non-profit organisatie? Wij helpen je graag verder.

Meer weten?

Gerrie Pierik

Neem contact met ons op en ga in gesprek met Gerrie. 

 

GERRIE@EF2.NL
0318 - 555 800