Een slim klantportaal dat voorkomt dat verkeerde onderdelen worden besteld
HatchTech
Een digitale oplossing die het mogelijk maakt voor klanten om reserveonderdelen voor machines te bestellen. Met die vraag kwam HatchTech bij EF2. Een vraag waar wij hen graag bij hielpen.
Digitale oplossing voor de verkoop van reserveonderdelen
Rediscover to renew
Na het herzien van de eigen spare parts strategie, had HatchTech een aantal standaard reserveonderdelen aan iedere machine gekoppeld. Deze reserveonderdelen moesten vervolgens digitaal beschikbaar worden gesteld om zo het proces om het juiste onderdeel te bestellen te vereenvoudigen. Om HatchTech hierbij te helpen, ontwikkelde EF2 een digitale oplossing die het zo eenvoudig mogelijk maakt voor de klanten van HatchTech de onderdelen zelf te bestellen, zonder hiervoor te hoeven bellen met de servicedesk.
De rol van ef2
- Concept webdesign
- UX design
- Visual design
- Development
- Koppeling ERP systeem
Branches
B2B e-commerce
Website
Onderzoek voor de meest gebruiksvriendelijke oplossing
Rediscover to renew
Voor we aan de slag gingen met de digitale oplossing, deden wij eerst onderzoek naar hoe de onderdelen zo eenvoudig mogelijk geselecteerd konden worden door klanten. Hierbij is eerst gekeken of het mogelijk was om met behulp van 3D tekeningen van de machines de reserveonderdelen te bestellen. Het idee hierachter was dat klanten de onderdelen in de 3D-tekening konden aanklikken voor meer informatie en om deze direct te bestellen. Omdat er voor nu geen 3D-tekeningen beschikbaar waren, is besloten om de digitale oplossing op een andere gebruiksvriendelijke manier op te bouwen.
B2B klantportaal
Renew development
Met het nieuwe klantportaal kunnen klanten van HatchTech hun machines koppelen aan hun account. Om reserveonderdelen te bestellen, kunnen de klanten een machine selecteren en vervolgens met behulp van een categoriestructuur de juiste onderdelen selecteren voor een bestelling.
Het B2B klantportaal is gekoppeld aan het ERP systeem van HatchTech. Hierbij worden alle gebruikers van het klantportaal automatisch aangemaakt aan de hand van het ERP. Daarnaast worden de productstructuren van de machines en bijbehorende onderdelen via het ERP systeem in het klantportaal geladen. Daarbij worden de recente prijzen getoond per onderdeel.
De productstructuren zijn complex en vaak niet overzichtelijk. We hebben echter deze structuren plat weten te slaan en zo bruikbaar weten te maken voor het B2B klantportaal. Klanten kunnen nu op een overzichtelijke manier de juiste onderdelen voor hun machine selecteren en bestellen. Zo wordt voorkomen dat verkeerde onderdelen worden besteld. En dat voorkomt weer extra werk aan de kant van zowel HatchTech zelf als de klanten van HatchTech.
Commerce Toolbox voor een schaalbare e-commerce oplossing
Prefab e-commerce
De digitale oplossing is ontwikkeld met behulp van de Commerce Toolbox van EF2. Dit B2B e-commerce platform is gebouwd met behulp van Laravel. Ook is VueJS ingezet om de voorkant van het platform zo interactief mogelijk te maken. Naast standaardfuncties biedt de Commerce Toolbox ook de mogelijk om niet-standaardfuncties te ondersteunen. Denk hierbij aan het navigeren naar het juiste onderdeel middels de machines die zijn gekoppeld aan een klant.